Curriculum Associazione Flipnet

L’associazione di promozione sociale Flipnet nasce nel febbraio 2014 ed ha come scopo la promozione della didattica capovolta, ossia la flipped classroom, già diffusa negli Stati Uniti a partire dal 2012, anno di pubblicazione del testo “Flip your classroom” di  J. Bergmann e A.Sams.

In occasione del dibattito sull’applicazione della Direttiva MIUR “Strumenti di intervento per alunni con Bisogni Educativi Speciali e organizzazione territoriale per l’inclusione scolastica“ 27/12/2012 è risultato evidente come la flipped classroom potesse rappresentare una soluzione efficace proprio per tutti gli alunni con bisogni formativi differenziati rispetto a quelli che vengono considerati “normali”.

La nascita dell’associazione Flipnet è stata promossa dal professor Tullio De Mauro, ex Ministro dell’Istruzione, che ha creduto nel progetto e ha scritto la prefazione del primo testo italiano sull’argomento pubblicato nel 2014 da Erickson “La classe capovolta” di F.Biscaro e M. Maglioni, presidente Flipnet.

Flipnet partecipa al FLGI , l’associazione mondiale che promuove lo stesso metodo didattico in oltre 50 paesi e 100.000 scuole: https://flglobal.org/.

L’Associazione Flipnet il 21/7/2014 con Decreto M.I.U.R. ha ottenuto il Riconoscimento dei propri corsi on-line, misti  e in presenza ai sensi della direttiva 90/2003.

L’associazione Flipnet ha organizzato 7 convegni (fino a 500 partecipanti) 3 dei quali internazionali, su tematiche correlate al suo scopo sociale, con ospiti di rilievo del panorama della flipped classroom nazionale e internazionale. Gli atti di tutti i convegni sono pubblicati sul sito Flipnet alla pagina: https://flipnet.it/convegni-flipnet/.

Tra i relatori internazionali:

  • Jon Bergmann, autore di “Flip your classroom” fondatore del Flipped Learning Global Initiative (FLGI)(in collegamento video da Chicago – U.S.A.)
  • Heloise Dufour, Presidente della associazione “Inversons la classe” (France)
  • Raúl Santiago, Universidad de La Rioja (Espana), coordinador del “Proyecto The Flipped Classroom”
  • Russel Stannard, formatori del U.K. in Educational Tecnology, fondatore del sito teachertrainingvideos.com
  • Marika Toivola Università di Helsinki ha pubblicato “Flipped learning in Finland”
  • Domingo Chica Pardo, editor del sito https://www.theflippedclassroom.es e Flipped Learning Global Initiative Master Teacher

L’Associazione Flipnet ha organizzato ogni anno Summer school e Winter school in varie parti d’Italia per creare sinergie ed amicizia tra i docenti e diffondere le buone pratiche didattiche.

Cura, inoltre, da anni, le seguenti attività gratuite per tutti i docenti:

  • una serie di webinar (finora 130) tenuti da relatori di rilievo sulle didattiche innovative e il mondo della scuola, intervistando docenti che hanno sviluppato pratiche interessanti e sono disponibili a condividerle. Link: https://flipnet.it/i-nostri-webinar-gratuiti/.
  • la mappa dei docenti capovolti italiani, dove vengono selezionate tra le richieste dei docenti quelli che applicano effettivamente la didattica capovolta
    Link: https://flipnet.it/nuova-mappa/
  • un repository dei materiali didattici selezionati per efficacia, suddivisi per classi di concorso Link: https://flipnet.it/aree-specialistiche/

Flipnet gestisce il gruppo Facebook La classe capovolta https://www.facebook.com/groups/laclassecapovolta/ che ha da poco raggiunto i 100.000 iscritti.

L’Associazione Flipnet ha un pool di 20 formatori qualificati e tutor, tutti docenti in servizio, che svolgono le attività di formazione (seminari, corsi misti, convegni, ecc.) corsi on-line e webinar formativi per tutti i docenti del territorio.

Flipnet ha una collana dedicata tra le pubblicazioni Erickson che comprende i seguenti saggi sulla didattica capovolta pubblicati dai formatori Flipnet:

  • Maurizio Maglioni – Fabio Biscaro: La classe capovolta, 2014
  • Maurizio Maglioni: La scuola capovolta, 2018
  • Grazia Paladino e Chiara Spalatro: Didattica capovolta: Matematica e scienze, 2019
  • Grazia Paladino e Chiara Spalatro: Didattica capovolta: Italiano, storia e geografia, 2019
  • Maurizio Maglioni e Valeria Pancucci: Il compito autentico nella classe capovolta, 2019

A fianco dell’associazione Flipnet nel luglio 2017 è stata costituita la società Flipnet s.r.l.s. che, ottenuto l’accreditamento MIUR, eroga tutti i corsi Flipnet per docenti o formatori.

La formazione Flipnet comprende tutte attività che mirano a sviluppare le basi per un apprendimento basato sulle competenze, fondato sul lavoro dello studente che collabora, anche a distanza con i compagni, svolgendo attività autentiche e creative per le quali non esiste un’unica soluzione.

La formazione viene, inoltre, erogata secondo la stessa metodologia della flipped classroom che viene proposta, in modo che i partecipanti possano rendersi conto dell’impatto che potranno ricevere i propri studenti.

Attualmente Flipnet propone 3 le tipologie di formazione principali:

  • CORSO ON-LINE INDIVIDUALI (durata da 1 a 3 mesi) sulle seguenti tematiche:
    • Didattica capovolta di primo e secondo livello
    • Insegnare on-line in modo efficace
    • A scuola di Debate
    • Il compito autentico o di realtà
    • Lo sviluppo della creatività
    • Didattica inclusiva: dalle norme all’Universal Design for Learning
    • Lo storytelling
    • Uso degli strumenti digitali per l’inclusione
    • Coding, matematica e creatività
  • WEBINAR FORMATIVI per grandi gruppi di docenti (durata 90 minuti), con attività interattive e coinvolgenti su almeno 50 tematiche già strutturate e possibilità di personalizzare gli incontri sulle specifiche esigenze dell’istituto
  • LABORATORI TEORICO PRATICI per piccoli gruppi di docenti (durata 150 minuti) che prevedono elaborazioni in diretta con la restituzione individuale degli elaborati prodotti

Per tutti i corsi on-line Flipnet da anni utilizza la piattaforma Moodle personalizzata da personale interno Flipnet.

Coinvolgimento in progetti nazionali ed europei

  • Flipnet promuove l’Accordo di Rete nazionale “Progetto classe capovolta”, scuola capofila è l’Istituto comprensivo Primo Levi (RM), che offre a tutti gli istituti scolastici, pubblici, paritari e legalmente riconosciuti, i seguenti servizi gratuiti:
    • Rilevazione ed elaborazione delle esigenze formative degli insegnanti
    • Offerta formativa ottimizzata per l’Istituto su base pluriennale
    • Ricerca di Mentoring qualificato
    • Diffusione delle buone pratiche degli istituti aderenti
  • Flipnet ha realizzato per l’università telematica Unipegaso un Master universitario di primo livello “Metodologie didattiche inclusive secondo il modello del flipped learning cooperativo”, con supporto scientifico e videolezioni dei formatori qualificati Flipnet
  • Flipnet promuove in Italia con l’Università degli Studi di Verona, il progetto “Global Standards”, implementato da Jon Bergmann e da Raul Santiago nell’ambito della Flipped Learning Global Initiative, per contribuire alla rilevazione dello stato globale dell’apprendimento capovolto. Il progetto Global Standards offre un supporto e punti di riferimento per consentire ai professionisti che utilizzano l’approccio Flipped Learning di accedere, per utilizzarle, alle migliori pratiche didattiche internazionali.
  • Flipnet è partner nel progetto L’Ora di Lezione Non Basta (LODLNB) progetto selezionato da Con i Bambini nell’ambito del Fondo per il contrasto della povertà educativa minorile, nel Bando Nuove generazioni (per la fascia di età 5-14 anni) – Graduatoria B – Con i bambini (Numero Progetto: 2017-gen-00304) e ha durata quadriennale. Il Soggetto responsabile del Progetto è l’Associazione Senza Zaino – Per una scuola comunità, con sede a Lucca.
  • Intervento al convegno “Education and Museum: Cultural Heritage and Learning
    dMuse is a project co-funded by the Erasmus+ Programme of the Europen Union
    “Why can Flipped Learning experience be so meaningful, in relationship with cultural and museum heritage? “ Maurizio Maglioni, Daniela Di Donato (Flipnet a.p.s.) 26 & 27 June 2017
  • Intervento al convegno “II Congreso Europeo Flipped Classroom” Maurizio Maglioni – Flipnet 6,7,8 maggio 2016 Zaragoza (ES)

 

____________________________ CV english ___________________________

The Flipnet social promotion association was founded in February 2014 and has as its purpose the promotion of flipped teaching,  the flipped classroom, already widespread in the United States since 2012, the year of publication of the text “Flip your classroom” by J. Bergmann and A.Sams.

On the occasion of the debate on the application of the MIUR Directive “Intervention tools for pupils with Special Educational Needs and territorial organization for school inclusion” 27/12/2012 it was evident how the flipped classroom could represent an effective solution for ALL pupils with different training needs compared to those considered “normal”.

The birth of the Flipnet association was promoted in Italy by Professor Tullio De Mauro, former Minister of Education, who believed in the project and wrote the preface of the first Italian text on the subject published in 2014 by Erickson “La classe capovolta” by F .Biscaro and M. Maglioni, Flipnet president.

Flipnet participates in FLGI, the worldwide association that promotes the same teaching method in over 50 countries and 100,000 schools: https://flglobal.org/.

The Flipnet Association on 21/7/2014 with M.I.U.R. has obtained the recognition of its online, mixed and face-to-face courses pursuant to directive 90/2003

The Flipnet association has organized 7 conferences (up to 500 participants) 3 of which international, on issues related to its social purpose, with prominent guests from the national and international flipped classroom panorama. The proceedings of all the conferences are published on the Flipnet website at the page: https://flipnet.it/convegni-flipnet/.

Among the international speakers:

  • Jon Bergmann, author of “Flip your classroom” founder of the Flipped Learning Global Initiative (FLGI) (in video from Chicago – U.S.A.)
  • Heloise Dufour, President of the association “Inversons la classe” (France)
  • Raúl Santiago, Universidad de La Rioja (Espana), coordinador of the “Proyecto The Flipped Classroom”
  • Russel Stannard, trainers from the U.K. in Educational Technology, founder of the website www.teachertrainingvideos.com
  • Marika Toivola University of Helsinki published “Flipped learning in Finland”
  • Domingo Chica Pardo, site editor https://www.theflippedclassroom.es and Flipped Learning Global Initiative Master Teacher

The Flipnet Association organizes every year Summer Schools and Winter Schools in various parts of Italy to create synergies and friendship between teachers and spread good teaching practices.

Furthermore, for years, he has been taking care of the following free activities for all teachers:

  • a series of webinars (so far 130) held by prominent speakers on innovative teaching and the world of school, interviewing teachers who have developed interesting practices and are willing to share them. Link: https://flipnet.it/i-nostri-webinar-gratuiti/.
  • the map of Italian upside-down teachers, where those who actually apply the upside-down teaching are selected from among the teachers’ requests Link: https://flipnet.it/nuova-mappa/
  • a repository of teaching materials selected for effectiveness, divided by competition classes Link: https://flipnet.it/aree-specialistiche/

Flipnet manages the Facebook group The flipped classroom https://www.facebook.com/groups/laclassecapovolta/ which has recently reached 100,000 subscribers.

The Flipnet Association has a pool of 20 qualified trainers and tutors, all in-service teachers, who carry out training activities (seminars, mixed courses, conferences, etc.) online courses and training webinars for all teachers in the area.

Flipnet has a dedicated series among Erickson publications which includes the following essays on flipped teaching published by Flipnet trainers:

  • Maurizio Maglioni – Fabio Biscaro: The flipped classroom, 2014
  • Maurizio Maglioni: The flipped school, 2018
  • Grazia Paladino and Chiara Spalatro: Flipped teaching: Mathematics and science, 2019
  • Grazia Paladino and Chiara Spalatro: Flipped teaching: Italian, history and geography, 2019
  • Maurizio Maglioni and Valeria Pancucci: The authentic task in flipped classroom, 2019

Alongside the Flipnet association, Flipnet s.r.l.s. was established in July 2017 which, obtained MIUR accreditation, delivers all Flipnet courses for teachers or trainers.

Flipnet training includes all activities that aim to develop the foundations for skills-based learning, based on the work of the student who collaborates, even at a distance with peers, carrying out authentic and creative activities for which there is no single solution.

The training is also provided according to the same methodology of the flipped classroom that is proposed, so that participants can realize the impact that their students will receive.

Flipnet currently offers 3 main types of training,

  • INDIVIDUAL ON-LINE COURSE (duration from 1 to 3 months) on the following topics:
    • Flipped teaching of first and second level
    • Teach online effectively
    • At Debate’s school
    • The authentic or reality task
    • The development of creativity
    • Inclusive education: from standards to Universal Design for Learning
    • Storytelling
    • Use of digital tools for inclusion
    • Coding, mathematics and creativity
  • TRAINING WEBINARS for large groups of teachers (duration 90 minutes), with interactive and engaging activities on at least 50 already structured topics and the possibility to customize the meetings to the specific needs of the institution
  • THEORETICAL PRACTICAL WORKSHOPS for small groups of teachers (duration 150 minutes) which provide for live processing with the individual return of the documents produced

For all online courses Flipnet has been using the Moodle platform customized by Flipnet internal staff.

Involvement in national and European projects

  • Flipnet promotes the National Network Agreement “The flipped classroom project”, the lead school is the Primo Levi Comprehensive Institute (RM), which offers all public, equal and legally recognized schools, the following free services:
  • Detection and processing of teachers’ training needs
  • Training offer optimized for the Institute on a multi-year basis
  • Search for Qualified Mentoring
  • Dissemination of good practices of member institutes
  • Flipnet has created for the Unipegaso telematic university a first-level university Master “Inclusive teaching methodologies according to the cooperative flipped learning model”, with scientific support and videolessons by Flipnet qualified trainers.
  • Flipnet promotes in Italy with the University of Verona, the “Global Standards” project, implemented by Jon Bergmann and Raul Santiago as part of the Flipped Learning Global Initiative, to contribute to the detection of the global status of flipped learning. The Global Standards project offers support and reference points to allow professionals who use the Flipped Learning approach to access, to use them, the best international teaching practices.
  • Flipnet is a partner in the project Lesson Time Is Not Enough (LODLNB), a project selected by “Con i Bambini” as part of the Fund for the fight against juvenile educational poverty, in the New Generations Call (for the age group 5-14 years) – Ranking B – With children (Project Number: 2017-Jan-00304) and lasts four years. Project leader is the Association “Senza Zaino” – For a community school, based in Lucca.
  • Speech at the conference “Education and Museum: Cultural Heritage and Learning” EdMuse is a project co-funded by the Erasmus + Program of the Europen Union
    “Why can Flipped Learning experience be so meaningful, in relationship with cultural and museum heritage? “Maurizio Maglioni, Daniela Di Donato (Flipnet a.p.s.) 26 & 27 June 2017
  • Speech at the conference “II European Congress Flipped Classroom” Maurizio Maglioni – Flipnet 6,7,8 May 2016 Zaragoza (ES)